0

Keistimewaan Ayat Kursi

Posted on Kamis, 10 Mei 2012

‎"Ayat Kursy"

بســم الله الرحمــن الرحــيم

" اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ

وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا

خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ

وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ "

KELEBIHAN AYAT KURSI:
*******************
Sabda Rasulullah: "Di dalam surah al-Baqarah, ada satu ayat yg menjadi penghulu bagi ayat al-Quran,tdk dibacanya dlm rumah yg ada didlmnya syaitan melainkan keluar ia drpdnya, itulah ayat Kursi" (HR al-Hakim).

Sabda Rasulullah: "Brgsiapa yg membaca ayat Kursi selepas setiap solat fardu, Alloh akan memberikannya hati org yg bersyukur,amalan org yang membenarkan Allah, pahala nabi2, melimpahkan rahmat-Nya dan tidak menghalangnya drpd masuk syurga melainkan kematian yg akan memasukkannya" (HR. al-Nasai).

Nabisaw.bersabda,"Brgsiapa membaca ayat kursi setelah setiap solat fardu,tdk ada yg menghalangny dari masuk syurga selain kematian." (HR. ath-Thabrani )

*Nabi saw. bersabda, "Apabila kamu masuk ke tempat tidurmu,maka bacalah ayat Kursi 'Allahu La Ilaha Illa Huwal Hayyul Qayyum', shg habis ayat ini. Mk sesungguhny, akan sentiasa ada penjaga dari Allah utk kamu dan syaitan tidak akan dpt mendekati kamu shg pagi".(HR. Bukhari).

Bacaan sesuai terjemahan sesuai lafal dari huruf arab ke huruf latin :
ALLOHU LAA ILAAHA ILLA HUWAL HAYYUL QOYYUM. LAA TA'KHUDZUHUU SINATUW WA LAA NAUUM. LAHUU MAA FISSAMAAWAATI WA MAA FIL ARDH. MAN DZAL LADZII YASFA'U 'INDAHUU ILLAA BI IDZNIH. YA'LAMU MAA BAINA AIDIIHIM WA MAA KHOLFAHUM. WA LAA YUHITHUUNA BI SYAI-IN MIN (dengung) 'ILMIHII ILLAA BI MAASYAA-A. WASI'A KURSIYYUHUSSAMAAWAATI WAL ARDH. WA LAA YA-UDHUU HIFZHUHUMAA WAHUWAL 'ALIYYUL AZHIIIM.

Artinya :
Alloh tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Maha Kekal lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak tidur KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa'at di sisi Alloh tanpa izinNya? Alloh mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang meraka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Alloh melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Alloh meliputi langit dan bumi, Dan Alloh tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Alloh Maha Tinggi lagi Maha Besar. (QS. Al-Baqarah [2]: 255)

TASBIH:
Rosululloh saw.bersabda,"Sanggupkah kalian mengerjakan seribu kebajikan setiap hari?" Maka bertanya salah seorg,"Bgmn caranya kami mengerjakan seribu kebajikan setiap hari itu ?"Baginda menjwb,"Bacalah tasbih (menyebut Subhanallah) seratus kali,niscaya Alloh Taala mencatat bagi kamu seribu kebajikan atau dihapus drpdnya seribu kesalahan." (HR. Muslim)

No Comments

Discussion

Leave a response